
-
Gepubliceerd op 04-04-2025
Operatieassistent en docent op 24-jarige leeftijd
Operatieassistent Rachel is inmiddels als vakspecialist een bekend gezicht bij orthopedische ingrepen. Onlangs deed ze wat ze voorheen nooit voor mogelijk hield: ze ging lesgeven. ‘Ik dacht: ik kan toch niet heel m’n leven bang zijn om voor een groep mensen te staan?’

Vakspecialist
Op de vraag welke operatie haar het meeste aanspreekt, hoeft Rachel niet lang na te ‘Spondylodese’ is haar antwoord. Dit is een chirurgische ingreep waarbij op twee of meerdere niveaus van de wervelkolom een (nieuwe) stabiele verbinding wordt gemaakt met behulp van stevige staven en schroeven. De ingreep wordt onder meer uitgevoerd bij wervelfracturen om pijn te verminderen en instabiliteit te corrigeren. ‘Ik ben gespecialiseerd in dit vakgebied, omdat ik de aandoeningen van de wervelkolom en de bijbehorende operaties zo interessant vind. De anatomie en de manier van werken spreken me enorm aan,’ voegt ze toe.
Werksfeer
Dat geldt ook voor scoliose-operaties, die Rachel als mooie ingrepen beschouwt. ‘Zo’n ingreep duurt 5 tot 7 uur. De rugteams van de orthopedie vind ik prettig, de sfeer is leuk en ik leer er veel.’ Als vakspecialist werd Rachel kortgeleden betrokken bij de aanschaf van nieuw instrumentarium. ‘Dat vond ik best spannend, maar vooral heel interessant. Er zijn zoveel disciplines bij zo’n proces betrokken. Ik vond het boeiend om te zien wat er allemaal bij komt kijken en hoe we met elkaar tot een goed resultaat zijn gekomen.’
Waarom niet gewoon doen?
Het pad van Rachel zou zich verder verbreden. ‘Op een gegeven moment bleek er een plek te zijn als gastdocent voor onder meer de spondylodese-lessen. Wat zou er beter aansluiten bij mijn huidige baan dan dit?’ Ooit vond ze presenteren vreselijk en zag ze zichzelf niet voor de klas staan. ‘Maar na een tijdje dacht ik: ik kan toch niet mijn hele leven bang blijven om voor een groep mensen te staan? Dus waarom zou ik het niet gewoon doen? Inmiddels vind ik het echt leuk om mensen ook op deze wijze iets te leren, maar dan moet ik wel volledig vertrouwd zijn met de materie.’

Interactie
Inmiddels geeft Rachel les aan leerling-operatieassistenten die afkomstig zijn uit verschillende ziekenhuizen. ‘Soms heb ik een groep van 15 leerlingen, soms 35. Ik vind het leuk om flexibel te zijn tijdens het lesgeven en te toetsen hoe iets overkomt. Ik wil niet alleen zenden, maar zet ook in op interactie.’
Uit je comfortzone
Als een van de jongste docenten op de OK is Rachel een duidelijk voorbeeld van wat het kan opleveren om uit je comfortzone te stappen. Op de vraag hoe ze naar haar eigen ambities kijkt, reageert ze enthousiast: ‘Ik heb veel interesses. Ik wil stiekem in alles heel goed zijn, maar dat moet toch op een manier verdeeld worden. Nieuwe dingen blijven leren vind ik leuk. Wie weet word ik ooit physician assistant.’
Net als Rachel 'gewoon doen' en aan de slag als operatieassistent?