Skip to main content
logo-erasmus lifeline-menu facebook twitter linkedin instagram play pause refresh expand contract close sound mute share down angle-left angle-right slider-right slider-left search phone mail location earth external-link clock clipboard-list location print whatsapp warning hash lifeline checkmark stethoscope calendar specialty closing-date
  • Gepubliceerd op 13-06-2019

Pauline Arnolds (36) werkt al 6 jaar met veel plezier als operatieassistent op het OK-complex van het Erasmus MC. Sinds kort begeleidt ze ook leerling operatieassistenten en dat bevalt haar heel goed. Haar enthousiasme over het vak brengt ze graag over op haar toekomstige collega’s.

Pauline, operatieassistent en praktijkopleider Erasmus MC

Veilig leerklimaat

Pauline volgde zelf de opleiding tot operatieassistent in het Erasmus MC: “Ik denk ook dat dat mijn kracht is als praktijkopleider. Drie jaar geleden was ik hier zelf nog leerling, dus ik weet heel goed wat ze meemaken en voelen tijdens hun opleiding. Mijn collega Leonie en ik willen een veilig leerklimaat bieden, want het kan soms best pittig zijn.”

Onvoorspelbaar

Pauline werkt op unit 4. Dat houdt in dat ze gespecialiseerd is in orthopedie, trauma, plastisch, pijn, dermatologie. Daarnaast doet ze ook neurochirurgie als extra specialisme erbij: “Het leukst aan mijn werk als operatieassistent vind ik dat het zo onvoorspelbaar is. Zeker op deze unit, waar je regelmatig een spoedtrauma tussendoor kan krijgen. Dat vind ik ook de meest interessante operaties, omdat je van te voren vaak niet weet wat er aan de hand is en wat je precies gaat doen. Als operatieassistent denk je dan mee met de arts over welk instrumentarium hij het best kan gebruiken. Die samenwerking is heel leuk. Ik leer nog elke dag.”

“Drie jaar geleden was ik zelf nog leerling, dus ik weet heel goed wat ze meemaken en voelen.”

Eigen kwaliteiten

Ook in haar nieuwe functie als praktijkopleider kan ze haar ei kwijt: “Net als geen operatie hetzelfde is, is ook geen leerling hetzelfde. Ze hebben allemaal hun eigen kwaliteiten. De één is al heel snel zelfstandig en de ander heeft wat meer begeleiding nodig. Ik vind het heel leuk om te zien welke stappen leerlingen maken. Soms zien ze bijvoorbeeld heel erg op tegen een orthopedie ingreep, omdat daar veel instrumentarium voor nodig is. Dat kan best ingewikkeld zijn. Als het dan goed is gegaan en ze wat meer zelfvertrouwen hebben gekregen, ben ik echt trots.”

“De grootste uitdaging vind ik wanneer een leerling in de ontwikkeling stagneert en te zorgen voor een doorbraak zodat hij of zij weer door kan groeien. Dat doen we onder andere door mee te kijken en veel tips te geven op OK. Maar eigenlijk is het belangrijkst dat ze weten dat je altijd voor ze klaar staat. Dan komt die doorbraak vanzelf.”

Toekomstige collega's

Leerlingen wisselen om ongeveer de drie maanden van unit. Maar die afwisseling maakt het voor Pauline leuk: “Het is best een pittige opleiding. Om de drie maanden weer ergens anders wennen is niet altijd even makkelijk. Wij proberen onze leerlingen direct op hun gemak te stellen. Als je dan hoort dat ze tevreden zijn met jou als begeleider, dan is dat natuurlijk heel fijn. Ik zie mijn leerlingen als toekomstige collega’s en hoop mijn enthousiasme over het vak op hen over te brengen.”

Veel gelachen

En enthousiast over haar werk is Pauline zeker. Ook over haar collega’s: “Ik sluit de dag goed af als ik veel gelachen heb en goed samen heb gewerkt met het team. Dat vind ik heel belangrijk. Zolang de sfeer maar goed is. Ik haal zoveel voldoening uit mijn werk, zeker ook uit het begeleiden van leerlingen. Ik hoop dit werk echt tot mijn 67e vol te kunnen houden.”

OK

Meer weten over het werken op de OK van Erasmus MC?

Op de OK van Erasmus MC is geen dag hetzelfde. Hier kom je ingrepen tegen die je in weinig andere ziekenhuizen ziet. Elk moment kan de planning omgegooid worden voor een patiënt in een acute situatie. De operaties zijn divers, complex en uitdagend. Topzorg voor de patiënt gaat hier voor alles.

Lees meer