Skip to main content
logo-erasmus logo-erasmus lifeline-menu facebook X linkedin instagram play pause refresh expand contract close sound mute share down angle-left angle-right slider-right slider-left search phone mail location earth external-link clock clipboard-list location print whatsapp warning hash heartbeat lifeline checkmark stethoscope calendar specialty closing-date bell
Erasmus MC
  • Gepubliceerd op 30-03-2023

Zachte landing voor studenten IC Neonatologie

Stel je voor: je start met de opleiding tot IC Neonatologieverpleegkundige en wordt direct in het diepe gegooid in een zaal vol ernstig zieke te vroeg geboren baby's. Best overweldigend als je net begint. Dat moet anders, vonden sectormanagers Judith van Grieken en Annemarie Emmens - Spierenburg: ‘We verliezen te veel studenten tijdens de opleiding.’ Onderwijs in een nieuwe, veilige simulatieomgeving bleek de oplossing.  

ic neo

Als het aan Judith van Grieken (sectormanager Onderwijs) en Annemarie Emmens – Spierenburg (sectormanager Verloskunde & IC Neonatologie) van het Erasmus MC Sophia ligt is simulatieonderwijs dé oplossing om de uitval binnen de opleiding tegen te gaan. Annemarie: ‘Als je studenten met nog maar weinig klinische ervaring direct in het diepe gooit, raken ze verloren op zo'n hectische afdeling als de IC Neonatologie. De zorg is complex en dat kan soms best spannend zijn.’ 

Veilig oefenen

Om studenten een zachtere landing te geven werd samen met de collega's op de werkvloer een nieuwe vorm van opleiden geïntroduceerd: simulatieonderwijs. Startende IC Neonatologieverpleegkundigen leren in een speciale simulatieomgeving alle basisonderdelen van het vak, voordat zij de werkvloer opgaan. ‘Studenten kunnen hier veilig oefenen op popjes en kennis maken met alle apparatuur. Ze kunnen van en met elkaar leren en fouten maken. Want ook dat mag als je net begint', vertelt Judith.  

Efficiënter opleiden

Zo gaan studenten beter voorbereid en zelfverzekerder de werkvloer op, is de verwachting. Bovendien vermindert het de druk van begeleiden op de afdeling. 'Niet alles hoeft meer in de praktijk afgetoetst te worden’ gaat Judith verder. ‘Per EPA (bouwstenen in de opleiding) kijken we wat er in een simulatieomgeving kan en wat er echt in de praktijk moet. Hierdoor kunnen we sneller en efficiënter opleiden.’ 

‘Uiteindelijk moet dit meer nieuwe gediplomeerde collega's en dus meer open bedden gaan opleveren', vult Annemarie aan. ‘Waar we nu er nu ongeveer 8 studenten per jaar afstuderen, hopen we hiermee 20 studenten te laten afstuderen. Een mooi streven.’ 

Win-win-win situatie

IC Neonatologieverpleegkundige en praktijkopleider Frouktje de Lange is samen met collega Lianne van Buel één van de kartrekkers van dit initiatief. ‘Wij merkten dat veel studenten zich verloren voelden in de praktijk. Hoe kunnen we studenten buiten de hectiek van de afdeling om toch goed opleiden? Gelukkig zag iedereen direct het belang hiervan in. Het is voor iedereen een win-win-win situatie.’ 

Kneepjes van het vak

Tijdens het simulatieonderwijs leren de studenten de kneepjes van het vak van een speciaal hiervoor aangestelde vakinhoudelijke docent. Maar ook van verpleegkundigen en artsen uit de praktijk. ‘Hoe werkt monitoring, hoe sluit je een infuus aan bij een prematuur, wat is het belang van psychosociale zorg op zo'n afdeling?', legt Frouktje uit. Ook is er ruimte om als student zelf aan te geven wat je nog wil leren of extra wil oefenen. ‘Zo maken ze het werk op hun tempo eigen. Door studenten rustiger te laten starten verwachten we dat ze succesvol kunnen studeren en hiermee te kunnen behouden.’ 

“De zorg is complex en dat kan soms best spannend zijn.”

Annemarie Emmens – Spierenburg, Sectormanager Verloskunde & IC Neonatologie

Positieve eerste indruk

De eerste groep is net klaar met de eerste periode simulatieonderwijs. De eerste indruk is positief: ‘Aan het begin dacht ik, hoe ga ik al deze informatie straks toepassen in de praktijk? Kan ik dit wel? Maar omdat je tijdens scenario's met elkaar kunt overleggen en de tijd krijgt om na te denken, krijg je de ruimte om te leren en beter te worden', vertelt één van de studenten. Ervaringen van studenten worden gebruikt om deze vorm van opleiden nog meer aan te scherpen en beter te maken.  

Transformatie in opleiden

Annemarie is blij met het resultaat: ‘Dit initiatief is een mooi voorbeeld van een goede samenwerking tussen beleid, onderwijs en de werkvloer. We hebben allemaal dezelfde passie om zorgprofessionals van de toekomst op te leiden.’  

Simulatieonderwijs wordt in de toekomst verder uitgerold op andere afdelingen binnen het Erasmus MC, zoals op de IC Kinderen: ‘Het is echt een transformatie en innovatie in opleiden. En daar ben ik heel trots op', eindigt Judith. 

Word onderdeel van ons team

Enthousiast geworden over deze manier van opleiden? Word IC Neonatologieverpleegkundige in opleiding bij het Erasmus MC Sophia Kinderziekenhuis. 

Ontdek jouw mogelijkheden